Сценарій ігрової програми


З бабусиної скрині
Ігрова програма для молодших школярів
Мета: розширити знання про минуле українського народу; ознайомити учнів з елементами традиційного українського одягу;  показати зразки традиційного народного посуду; розповісти про побутові речі, які використовувались в якості музичних інструментів; закріпити знання дітей про побут та звичаї українців; викликати почуття поваги до праці та відпочинку предків; поглибити у дітей усвідомлення того, що традиції тісно переплітаються з сучасністю, і тільки знаючи минуле, можна будувати майбутнє; сприяти загальному розвитку школярів; виховувати в учнів почуття патріотизму.
Реквізит: стіл зі скатертиною, скриня, кожух, віночок, намисто, глечик, горщик, близнята, 4 корзини, овочі для гри, картки з зображенням ложки, рубель, качалка, дерев'яні макітра і макогін, кришка від каструлі і черпак, ємність з крупою.
Мультимедійне забезпечення: презентація «Традиційний український одяг в поєднанні з сучасністю», презентація до пісні «Курка-чубатурка», відео-кліп «PulcinoPio», музичний супровід.



Біля сцени скриня з реквізитом (намисто, віночок, «музичні  інструменти») та стіл, на якому стоять близнята, глечик, горщик.На скрині кожух.
Звучить музика, виходять тітка Одарка та Катерина.
Т. Одарка - Привіт вам, мої любі горлички й соколики! На гостину до тітки Одарки завітали? От і мої племінники Катря з Миколою теж до мене приїхали. Ви такі хороші поставали! В дівчат коса майже до пояса, щічки зарум'яніли. А хлопчики як змужніли! Напевне, самі вже можуть коней запрягати і по два відра води з річки носити!
Катря – Тітко, та що ви таке кажете? Які коні? Вони зараз лише на іподромі і то, одні арабські скакуни! А вода – кран відкрий, і потече.
Т. Одарка – То що ж це, Микола не по воду до річки пішов? Точно на рибалку втік! Я ж йому… Я ж йому хоч кожуха винесу, так надворі холодно! (Бере кожух, вибігає)
Катря – Діти, а ви знаєте, що таке кожух?
Так, кожух – це традиційна частина одягу українців, зшита з овечих шкур. Носили його хутром всередину, а зовні вишивали шовковими або вовняними нитками.
(Заходить т. Одарка)
Т. Одарка – І кожуха принесла Миколці, і навіть кобеняка вдягнув.
Катря  - А що таке «кобеняк»?
Т. Одарка – То така накидка, яка захищає від вітру та дощу. По-вашому сучасному – плащ.  Катрусю, я тобі скажу, що все нове – це добре забуте старе.  Наприклад, зараз одягають жилетки, а колись – корсетки. Зараз ти сама все побачиш.  (Гра «Традиційни одяг».  На проекторі відображається презентація).
Пропоную разом з  нашими гостями пограти в таку гру:
На екрані ви побачите назву частини традиційного українського строю. Якщо ви вважаєте, що це жіночий одяг, встають всі дівчатка в залі і аплодують, якщо одяг чоловічий, піднімаються хлопчики і теж плескають в долоні. Потім ви побачите, що це за одяг і як його осучаснили. Ну що, перевіримо вашу обізнаність та інтуїцію?!
  Молодці, гарно справились із завданням. Дівчатка, поаплодуйте хлопчикам! А тепер хлопчики – дівчаткам!

Катря – Тітко Одарко, а що це у вас за ящик такий?
Т. Одарка – Це, Катрусю, скриня. Вона дісталася мені ще від моєї бабусі. В ній зберігалися найдорожчі речі.
Катря – Ті, які дорого коштували?
Т. Одарка – І ті, які коштували дорого, і ті , які були дорогі серцю. Ось це дороге намисто – коралі (показує), а ось віночок мій дівочий (показує, притискає до себе замріяно).
Т. Одарка – Ой, Катрю, та що ж це я?! Ти бачила, котра година? Скоро вже Микола з риболовлі повернеться, а в нас є де сісти, та нічого їсти!
Катря – То давайте мерщій кашу варити. Де у вас каструлі знаходяться?
Т. Одарка – Цур тобі, доню! Які каструлі? Наваримо борщику в полив'янім горщику, а в близнючках каші, щоб наїлися діти наші! Молочком із глечика зап'ємо,а потім ще й гарну пісню заведемо.
Катря – Тітко Одарко, а ви впевнені, що близнюкам не зашкодить висока температура? Та й де ви близнюків візьмете? (До дітей) В цьому залі близнюки є? А хоча б двійнята?
Т. Одарка – Катрю,  я тобі зараз все покажу. (Підходить до столу й показує по черзі кожен зразок посуду). Дивись, це – близнюки. Раніше жінки носили їсти чоловікам на поле у таких горшках: в один насипали борщ, а в другий - кашу чи вареники. Було, що й три горшки зліплював гончар докупи. То вже трійнята. Ну, а в той третій компот чи кисляк наливали – що вже було. Але нести такого незручно. А якось у дядька на базарі бачила аж чотири докупи зліплених горшки - чвірнята називаються.
Ось це – глечик. В ньому зберігали молоко та молочні продукти.
А це – горщик. Горщики були різних форм і розмірів. В них і готували їжу.
Катря – Так ми з мамою в таких горщиках картоплю запікаємо. Їх навіть в мікрохвильовку ставити можна. Нумо, тітко, борщ варити!
Т. Одарка – А наші гості теж, напевне, знають, як борщ варити. Знаєте? То які інгредієнти потрібні для смачного червоного борщику?(Діти перераховують овочі, які потім з’являються на екрані).
Тож я запрошую на сцену учасників, в яких є картка з зображенням ложки. Ви об’єднуєтесь в дві команди. Команда справа – Катрусина, команда зліва – моя. В кошиках перед командами є овочі. Давайте подивимось, які саме. (Катря показує овочі).Після слів «1-2-3-почали» перший учасник команди біжить до кошика попереду, бере овоч, несе його і кидає  в кошик біля своєї команди. Перемагає команда, яка першою всі овочі перенесе в другий кошик. Ті, хто залишається на своїх місцях,  теж об’єднуються в дві команди і слідкують за ходом гри. Як тільки овоч буде в корзині команди, яка напроти, ви голосно плескаєте в долоні один раз. Зрозуміло? Тоді 1-2-3-почали.
(Командна гра-естафета. Діти виходять на сцену. Їх зустрічає Катря і об’єднує в дві команди. Ставить на сцені кошики з овочами перед командами і пусті кошики позаду них.)
Першою борщ зварила команда «…» Привітаймо її оплесками. Також ваші гучні оплески команді «…».

Катря – Тітко Одарко, а чому Микола так довго на рибалці?
Т.Одарка – Бо ловити рибу – справа нелегка. Тут потрібен хист.
Катря – А як раніше рибу ловили?
Т.Одарка – Навчати цьому ремеслу починали ще змалечку. В 6 років хлопчики самі вже ловили рибу руками в неглибоких річках.  Підлітки та дорослі ловили рибу вудками з саморобними гачками. У гирлах великих рік рибалки застосовували перемети — довгі шнурки з підвішеними до них десятками гачків з наживкою. Шнур перетягували поперек річки і закріплювали на берегах, а підвішені гачки занурювали у воду на потрібну глибину. Але таким способом ловили рибу потай уночі. Та й я скажу тобі, риба тоді водилася сама різноманітна: марени, мині, в’юни, я вже не кажу про коропів, судаків та карасів…
Катря – тітко Одарко, може і ми з дітьми допоможемо Миколі риби наловити? Он скільки помічників зібралося!
Т. Одарка – А я навіть знаю, хто ще нам може в цьому допомогти. Ось поглянь лишень, там позаду залу стоять наші дівчатка Оксана та Даринка. Вони будуть подавати рибу зі своїх відерець. Ми об’єднуємось в дві команди: команда Катрусі і моя команда. Оксана та Даринка будуть подавати вам по одній рибинці. Ви ж так само по одній рибинці передаєте «змійкою» аж до першого ряду. Останній представник команди має рибинку кинути до відерця Катрусі. (Катря стоїть по центру. Біля неї є два відерця для команд). Обов'язковою умовою є те, щоб кожна рибинка потрапила до рук кожного учасника. Перемагає команда, яка першою відправить всю рибу у відро. Але це ще не все. Коли затихне музика і Катруся скаже слово «карась», починаєте передавати рибу у зворотньому напрямку. всі зрозуміли правила гри? Тож 1,2,3, почали!

Першою справилась команда…Ваші оплески …і команді-переможцю.
Катря – Ми вже й стомилися трохи, бо ж їсти варили, рибу ловили ще й одяг сладали.
Т. Одарка – А якщо хочеш відпочити, Катрю, потрібно пісню заспівати, відразу й сили з'являться, то ще й в танок підеш.  Пам’ятаю, як заграють хлопці на цимбалах та ще на скрипці, а ще як дудка яка чи сопілка є, то танцювали до самого ранку. А як на домрі хто вмів грати чи на бандурі, то так гарно пісні виводимо…
Катря – Тітко, а навчіть нас гарної веселої пісні!
Т.Одарка – Я якраз і пісню підходящу знаю. Таку, що розімнуться і ручки, і ніжки, і язик! Всі в цьому залі співати вміють? На екрані  ви бачите слова. Слово «Гей!» вигукуєте всі разом і плескаєте в долоні. Спробуймо! Чудово, а тепер голосніше. Молодці! Ми з Катрусею співаємо куплет, ви викрикуєте «Гей». Приспів співаємо всі разом. Тепер повторюйте за мною слова, які ви бачите на екрані: Теля – хвостом меля, індик-дик-дик-дик-дик, гуся-сюся-сюся, каця-цяця-цяця, курка-чубатурка по садочку ходить та й ходить, курчаточок водить, та й водить! А тепер швидше! Молодці!
В моїй скрині ось які старовинні «музикальності» є. (Показує і називає декілька інструментів, зображення яких виводиться на екран).А хто з вас грає на музичних інструментах? Піднімайте руку!  Виходьте на сцену!(Помічниці обирають 4 дитини)  
Катря – Та ні, тітко. Я у вас бачила інші інструменти, якими наші музиканти точно користувались. Побіжу, принесу. (т. Одарка знизує плечима. Катря заходить з ємністю з крупою, макогоном і макітрою, кришкою і черпаком)
Т. Одарка – То і в мене десь схожий інструмент є. (Виходить з рублем і качалкою)
Катря (роздає дітям інструменти і показує ритм) – А що це у вас за чудасія (показує на рубель)?
Т.Одарка – Це – рубель. Ним і качалкою прасували одяг. А коли одяг був непом'ятим, а настрій – гарним, його використовували як музичний інструмент. (Дає рубель з качалкою дитині). Тепер в нас є оркестр, який буде грати і справжній хор. Всі пам’ятають як ми співаємо? Музики готові? Починаймо! (На екрані презентація зі словами пісні. Т. Одарка і Катря співають куплет. Зал співає приспів, вигукує «Гей!» катря слідкує за «оркестром» )
Пісня «Курка-чубатурка»

Як служив  я в пана
Та й першеє літо та й літо -
Заслужив я у пана
Курочку за літо.

А та курка-чубатурка
По садочку ходить та й ходить,
Курчаточок водить та й водить.

Як служив же я в пана
Та й другеє літо та й літо -
Заслужив я у пана
Качечку за літо.

А такаця-цяця-цяця,
А та курка-чубатурка
По садочку ходить та й ходить,
Курчаточок водить та й водить.

Як служив же я в пана
Та й третєє літо та літо -
Заслужив я у пана
Гусочку за літо.

А те гуся суся-сюся,
А такаця-цяця-цяця,
А та курка-чубатурка
По садочку ходить та й ходить,
Курчаточок водить та й водить.

Як служив же я в пана
Та й четверте літо та літо -
Заслужив я у пана
Індика за літо.

А той індик дик-дик, дик-дик,
А та гуся суся-сюся,
А такаця-цяц-цяця,
А та курка-чубатурка
По садочку ходить та й ходить,
Курчаточок водить та й водить.

Ой служив же я в пана
Та й п'ятеє літо та й літо -
Заслужив же я у пана
Телятко за літо.

А те теля хвостом меля,
А той індик дик-дик, дик-дик,
А та гуся суся-сюся,
А такаця-цяця-цяця,
А та курка-чубатурка
По садочку ходить та й ходить,
Курчаточок водить та й водить.

Т. Одарка – Оплески нам, ми їх заслужили!
Катря А й справді, тітко Одарко все нове – це добре забуте старе. Я згадала про пісеньку, дуже схожу на ту, яку ми щойно співали. Навіть можемо з дітьми потанцювати. Друзі, підіймайтеся зі своїх стільчиків та повторюйте рухи за нами і героями на екрані. (На проекторі відображається кліп «PulcinoPio». Катря і тітка Одарка показують рухи, діти повторюють).
Катря – Тітко Одарко, а приїжджайте і ви до нас на гостину. Ми вас піцою пригостимо, по-нашому танцювати навчимо, джинсики вам підберемо.
Т. Одарка – А планшетом навчите користуватись?
Катря – Звісно навчимо, ще й на рок-концерт поведем. 
Т. Одарка – Так, нового треба научатись.
Катря – А старого не цуратись! Тітко Одарко, побіжу я за Миколою, бо нам вже час додому, ще мама хвилюватиметься…
Т. Одарка – А я з нетерпінням чекатиму вас наступного разу! До побачення!
(Звучить музика, діти виходять)

Немає коментарів:

Дописати коментар